ForsideKollektiv trafikWalk ’n’ talk: ”Vi kommer til at se en pallette af løsninger”

Walk ’n’ talk: ”Vi kommer til at se en pallette af løsninger”

OK såvel som Scania var enige om, at fremtidens grønne bustrafik ikke kun peger i én retning. Men hverken energisektoren eller vognmandsbranchen kan drive udviklingen alene.

24-03-2017

På formiddagens Walk’N’Talk lagde key account manager Steffen Laursen ud med en gennemgang af Scanias erfaringer med gas i bustrafikken.

”El er i visse situationer vejen frem, men 58 % af den brugte el i Danmark er lavet på fossile brændstoffer,” påpegede Steffen Laursen og spåede, at vi fremover kommer til at se en pallette af løsninger i busbranchen.

”I byerne er el en oplagt løsning, men uden for byerne er der ingen begrænsninger med biogas i forhold til afstand. Biogassen er naturligvis dyrere end diesel, men leverer en væsentlig CO2-reduktion,” udtalte Steffen Laursen.

Key account manager Steffen Laursen, Scania.

Savner offentlige incitamenter
På OK’s stand bakkede man også op om en bred tilgang til den grønne omstilling:

”Vi har været klar med grønne brændstoffer i mange år,” lød meldingen fra Henrik Dehn, markedschef i OK, som har indgået et strategisk partnerskab med energiselskabet E.ON for at forene E.ON’s erfaring med grøn omstilling med OK’s infrastruktur på det danske marked.

Henrik Dehn, markedschef i OK

Fra Henrik Dehn lød der også en stærk opfordring til den offentlige efterspørgsel på grøn bustrafik:

”Udviklingen i Danmark går for langsomt. Efterspørgsel på grøn omstilling i bustrafikken er i høj grad præget af offentlige udbud. Når vi taler med vognmændene, mangler der tydeligvis incitamenter fra politisk hold. For ensidigt fokus på pris i udbuddene begrænser udviklingen,” lød vurderingen fra Henrik Dehn, som tilføjede:

”Vi vil gerne være med i den grønne omstilling, men vi kan ikke gøre det alene.”