ForsideTuristbuskørselSkal busvognmændene udflage?

Skal busvognmændene udflage?

Danske Busvognmænd har på et foretræde for Folketingets transportudvalg understreget vigtigheden af en mere rimelig regulering af udenlandske busser nationale kørsel i Danmark.

13-10-2017

Danske Busvognmænds direktør Steen Bundgaard havde torsdag sammen med næstformand i Danske Busvognmænds turistsektorbestyrelse Lars Larsen foretræde for Folketingets transportudvalg. Her fremlagde man tallene for den omfattende cabotagekørsel i København og understregede konsekvenserne af den totale liberalisering af cabotagekørslen, som man har på busområdet.

”Vi havde håbet på, at den kommende vejpakke fra EU-Kommissionen ville indeholde et oplæg til ændrede cabotageregler, så man på busområdet i det mindste kan få samme regler, som man har for lastbiler. Kommissionen har meddelt os, at det ikke bliver tilfældet,” lød det fra Steen Bundgaard til transportudvalget.

Vil undgå udflagning
”Hvis der ikke bliver gjort noget på busområdet, kan danske busvognmænd blive nødt til at gøre det godsvognmændene har gjort gennem de seneste år, nemlig udflage, så de kan tage konkurrencen op med de udenlandske operatører. Det er den situation, vi gerne vil undgå. Indtil der er fundet en reel løsning på problemet, så bliver transportministeren nødt til at overveje, om man skal indføre mindstelønsregler i Danmark for cabotagekørsel, som man f.eks. ser det i Norge. Ellers eksisterer den danske turistbusbranche ikke om to eller tre år, når man har fået lavet nogle fælles EU-regler for udstationering på området.”

København er i år blevet oversvømmet med udenlandske turistbusser, der kører cabotage. Danske Busvognmænd har i samarbejde med chauffører og vognmænd talt over 300 busser, som kører systematisk cabotagekørsel..

Steen Bundgaard bakkes op af Lars Larsen, der som ejer af Københavns Bustrafik dagligt leverer turistkørsel til de mange dagsturister i København.

”I 2017 har der været udenlandske busser i København i et antal, vi ikke har set tidligere. Vi er mildest talt blevet oversvømmet. Vi mener, vi er yderst konkurrencedygtige. Men når de udenlandske busvognmænd både snyder med momsen og desuden kan sælge buskørsel med nogle helt andre lønforhold, så bliver det rigtigt svært. Markedet forsvinder simpelthen ud af hænderne på os i disse år,” understregede Lars Larsen ved foretrædet og tilføjede:

”Hvis vi ikke kan få lavet nogle ordentlige cabotageregler for busser, så skal vi i stedet have nogle udstationeringsregler, der betyder, at de udenlandske chauffører skal have noget, der ligner overenskomstmæssig løn i Danmark, når de kører cabotagekørsel i Danmark.”

Danske Busvognmænd vil nu søge foretræde for skatteudvalget, så de kan få skatteministeren til at reagere på de udenlandske bussers manglende momsbetaling.