ForsideKollektiv trafikNye krav til busoperatøren

Nye krav til busoperatøren

Konference i Korsør understreger, at fremtiden bringer nye krav til de danske busoperatører. På flere punkter.

13-10-2016

Transportøkonomisk Forening (TØF) afholdte i starten af ugen den traditionsrige konference om kollektiv trafik. Her var det tydeligt, at fremtiden bringer nye krav til de danske busoperatører. 

På det teknologiske plan er der stor interesse for både gasbusdrift og elbusdrift, og der var ønsker og ambitioner fra flere kanter om, at busoperatørerne kan levere andet end dieselbusser. Region Nordjylland og Fredrikshavns Kommune satser på gasbusdrift. I Københavns Kommune kører linje 3A som en forsøgsordning med to elbusser og ambitionen er storstilet elbus-drift fra 2019. På konferencen blev der også delt godt ud af erfaringerne fra de operatører, der har arbejdet med teknologierne i praksis.

Fra Keolis i Sverige kunne markeds- og produktudviklingsanalytiker Åsa Mackhé fortælle, at i Stockholm skulle operatøren ikke blot levere busdriften, men også den planlægning, der lå til grund. Om en tilsvarende model kunne finde indpas i Danmark, blev dog ikke diskuteret. Det gjorde til gengæld udbud og incitamenter generelt i en paneldebat med deltagelse af kontraktcheferne fra Movia, Midttrafik samt to busselskaber.

Endelig var det også klart, at operatører og trafikselskaber har et stort fælles ansvar for blandt andet at hæve passagernes og kundernes tilfredshed med trafikken.