ForsideTuristbuskørselDanske Busvognmænd ser alvorligt på manglende sikkerhed

Danske Busvognmænd ser alvorligt på manglende sikkerhed

Henover de seneste par dage har en lang række medier bragt historien om, at næsten halvdelen af de 45 busser, som politiet stoppede til Dana Cup i Nordjylland ikke levede op til sikkerhedskravene.

28-07-2017

Hos Danske Busvognmænd er man ikke bekendt med, at det er et generelt problem i branchen, men samtidig tager man situationen med manglende sikkerhed meget alvorligt. 

Opdateret 04/08
Danske Busvognmænd har i dag holdt møde, først med Rigspolitiet og dernæst med Færdselsstyrelsen. Hovedformålet var at finde en løsning på hvordan busser, som er blevet godkendt til syn, få timer senere kan blive tilbageholdt af politiet.

Færdselsstyrelsen og politiet holder i den nærmeste fremtid møde, for at sikre vognmændenes retssikkerhed. Denne skal indebære, at vognmanden kan vide sig sikker på, at umiddelbart efter, at en bus er blevet godkendt til syn, vil den også kunne bestå en politikontrol.

Både Danske Busvognmænd, politiet og Færdselsstyrelsen ser med stor alvor på den seneste tids statistikker, og vil i fælleskab etablere tiltag, som skal sikre, at bussen forbliver det sikreste transportmiddel på vejen.

”Det er naturligvis helt uacceptabelt, at næsten halvdelen af busserne dumper kontrollerne. Hvad enten busserne transporterer børn eller voksne, skal der ikke herske tvivl om, at den samlede busbranche prioriterer sikkerheden højt. Alle passagerer skal trygt kunne stige om bord i en bus, hvad enten denne kører i Nordjylland eller andre steder i landet, siger administrerende direktør i Danske Busvognmænd, Steen Bundgaard og tilføjer:

”Danske Busvognmænd opfordrer sine medlemmer til at tjekke bussernes bremser kontinuerligt og supplere det årlige periodiske syn med nødvendige forholdsregler, for at sikre bussernes bremseevne.” Alligevel er der efter brancheorganisationens opfattelse behov for et større samspil mellem synsmyndighederne og politi for at komme problemet med blandt andet defekte bremser til livs:

”Det nytter ikke noget, at en bus kan køre ud fra en synshal med anmærkningsfri godkendelse, for fire timer senere at blive stoppet i politikontrol og få besked på at komme til nyt syn. Det er i alles interesse at sørge for, at en sådan situation ikke opstår i fremtiden. Det kræver dog, at vi løfter i fællesskab,” afslutter Steen Bundgaard.