ForsideKollektiv trafikForsker advarer: Værn om den kollektive trafik i udkanten

Forsker advarer: Værn om den kollektive trafik i udkanten

Det vil koste udkantsdanmark og mange lokalsamfund uden for de store byer dyrt, hvis den kollektive trafik nedgraderes eller ikke prioriteres. Det mener lektor der har forsket i betydningen af offentlig transport på landet.

01-07-2016
Foto: Colourbox

 

Et nyt notat fra Transportministeriet, beskriver den høje pris for offentlig transport uden for de trafikale hovedpulsårer fra Jylland til København. Transportministeren har på den baggrund indikeret, at det må være afsættet for i højere grad at drøfte investeringer i veje med Folketingets partier. 

 

Forsker Pia Heike Johansen fra Syddansk Universitet gør opmærksom på flere indirekte konsekvenser af dårlig offentlig transport i landets udkanter. "For det første forstærkes tendensen af den allerede forringede busdrift mange steder, så de, der ikke selv kan køre bil, i endnu højere grad bliver afhængige af andres transport," siger hun til Ritzau. For det andet mener hun, at regeringen, med forringelser af offentlig transport rammer økonomien hårdt for de mennesker, der allerede bor i landområderne. Hun peger videre på "Eksistensen af en lokal købmand, en skole og gode offentlige transportforbindelser er med til at holde huspriserne oppe i udkantsdanmark. Når de ting forsvinder, så bliver husene simpelthen markant mindre værd," siger hun.

 

Det mener Danske Busvognmænd

 

Hos Danske Busvognmænd udtaler Lasse Repsholt, der er chefkonsulent hos Danske Busvognmænd ”veje og kollektiv bustrafik er ikke modsætninger. Undersøgelser viser, at de bedste resultater nås der, hvor der både tages hensyn til bustrafikken og biltrafikken, og der kan opnås gevinster begge steder.”

 

Lasse Repsholt udtaler videre ”Vi mener også at værdien af den kollektive bustrafik skal vurderes bredere. Driften af den kollektive bustrafik finansieres over kommunernes og regionernes budgetter og er ofte genstand for granskning og revurdering af budgetterne sammen med alle de andre kommunale udgiftsområder. Det vil være en god idé at man også husker de såkaldte ’strategiske effekter’, når man tager stilling til bustrafikken. Bustrafikken gør det muligt at bosætte sig i et område, sikrer omsætningen hos de handlende og sørger for at de lokale virksomheder kan få arbejdskraften frem. Det hele slår igennem i ejendomspriser og salgsværdien af de grunde, kommunen udstykker i området.”

 

Læs mere i det nyeste nummer af Busmagasinet som netop er udkommet.