ForsideTuristbuskørselCabotage skaber ulige konkurrence

Cabotage skaber ulige konkurrence

Danske Busvognmænd er ikke tvivl om, at de lempelige cabotageregler og konkurrencen fra lande med lave lønomkostninger har kostet danske busvirksomheder i omsætning.

25-10-2015

”Det er vores påstand, at danske busvognmænd netto taber til vores udenlandske kollegaer, når vi skal gøre regnskabet op over, hvem der vinder mest ved, at bustransport i Europa er blevet liberaliseret," udtaler direktør i Danske Busvognmænd, Steen Bundgaard, og fortsætter:

"En af forklaringerne er, at cabotagekørsel på busområdet reelt er fuldstændig liberaliseret. På grund af vores lønomkostninger har vi ikke den samme mulighed som udenlandske vognmænd for at drage fordel af cabotagereglerne. I godstransporten er alle netop enige om, at en fuldstændig liberalisering ikke er ønskelig lige nu. Alligevel er det netop det, der er sket med bustransporten.”  

Cabotage bør begrænses med lovgivning

Ifølge Steen Bundgaard bør man stille krav om strammere cabotageregler, som vil give udenlandske busser en mere begrænset adgang til markeder som de danske.

”På busområdet bruges cabotageregler netop til at udstationere busser i f.eks. Københavnsområdet for at deltage i konkurrence om kørsel for det store antal turister, byen har. Det er vigtigt at huske på, at når man oprindelig åbnede op for cabotagekørsel, så handlede det om at minimere tomkørsel. Det er mildest talt ikke de hensyn, der bærer reglerne på busområdet. Her kører busser fra Portugal helt tomme til Danmark og København for at udføre turistkørsel i sommermånederne. Det er helt lovligt. Men det har aldrig været hensigten med reglerne, og det vil vi fortsat arbejde intenst på at få bragt i orden,” afslutter Steen Bundgaard. 

Du kan læse mere om den ulige konkurrence i novemberudgaven af Busmagasinet, der er på gaden nu. Her har Danske Busvognmænd også skabt overblik over, hvad lønomkostninger i transportbranchen egentlig er i de forskellige EU-lande.

I novemberudgaven af Busmagasinet kan du få overblik over lønomkostningerne i transport- og logistikbranchen for alle EU-lande. De angivne tal ovenfor er i kr. per time 2010.