ForsideTuristbuskørselCabotage: Et voksende problem

Cabotage: Et voksende problem

Danske Busvogmænd har sammen med vognmænd og chauffører igangsat en større undersøgelse for at afdække cabotagekørsel i Danmark. De foreløbige resultater peger på, at problemet er omfattende.

27-06-2017

Den danske busbranche har længe været opmærksom på stigende cabotagekørsel i Danmark, der højst sandsynligt finder sted, uden at der betales moms og uden hensyn til reglerne om cabotage, som de er formuleret i lovgivningen. Danske Busvognmænd har sammen med vognmænd og chauffører igangsat en større undersøgelse for at afdække problemets størrelse og råbe politikere og myndigheder op. Undersøgelsen har indtil videre (27/6-2017) resulteret i over 800 henvendelser med dokumentation for en udenlandsk turistbus’ tilstedeværelse her i landet.

Det er naturligvis ikke alle udenlandske busser, der kører cabotage. Nogle er givetvis blot på rundtur med lukkede døre og medbringer turister fra hjemlandet. I juniudgaven af Busmagasinet fremgår det, at ud af de 334 udenlandske busser, som er observeret fra april til juni, er der 105 busser, som er blevet observeret på de københavnske veje mere end én dag. Ud af disse er hele 26 udenlandske busser observeret – nogle op til fem og seks gange – henover en periode på over tre uger. Over halvdelen (51 %) af de 105 observerede busser er enten polske eller litauiske, men også tjekkiske, ungarske og slovakiske busser fylder i gadebilledet.

Administrerende direktør i Danske Busvognmænd, Steen Bundgaard opfordrer chauffører og vognmænd til at fortsætte det imponerende stykke arbejde og fortsat sende billeder af udenlandske busser. ”Når sommerperioden er overstået, vil vi kunne skabe et realistisk billede af, hvor mange udenlandske busser, der kører cabotage i Danmark, og hvor mange der bliver her mere end de tilladte to-tre måneder.”

Den fulde artikel kan læses i juli udgaven af Busmagasinet.