ForsideKollektiv trafikBustrafikken kører langt på literen

Bustrafikken kører langt på literen

Regeringen lægger op til at spare 10 procent på det regionale udviklingsområde. Det svarer til næsten 80 mio. kroners besparelse hvert år fra 2019-21. Beløbet vil skulle findes på områder som kollektiv trafik og bekæmpelse af jordforurening.

08-06-2017

Regeringens ”effektiviseringsprogram” lægger op til, at der over en treårig periode skal spares 10 pct. på regionernes busdrift (JP 31/5). Hvis dette krav fastholdes, skal der findes en anden overskrift. Det er i hvert fald ikke særligt effektivt at ødelægge sammenhængskraften mellem by og land, reducere tilgængeligheden til ungdomsuddannelser og større uddannelsesinstitutioner og slet ikke underminere regionernes ambitioner om at lade den regionale bus- og togtrafik udgøre grundstammen for mange borgeres mobilitet i fremtiden.

Busoperatører oplever ikke, at der er plads til yderligere nedskæringer og besparelser oven på de effektiviseringer, vi allerede har gennemført sammen med vores samarbejdspartnere i regionerne i de seneste år. Bustrafikken kører altså allerede langt (og mange passagerer) på literen. Er der så ikke noget at gøre?

Jo da. Den regionale togtrafik er flere steder uforholdsmæssigt dyr, og mulighederne for at udlicitere driften til private operatører bør undersøges. Alternativt kan nogle dele af banetrafikken erstattes med et regionalt system af hurtigtgående busser med ekstra plads og komfort (Regional BRT).

Sådan lyder det i et debatindlæg på Jyllands-Posten fra sektorchef i Danske Busvognmænd, Lasse Repsholt.