ForsideTuristbuskørselBusserne bliver endnu sikrere

Busserne bliver endnu sikrere

En vognbaneskiftealarm - eller LDWS (Lane departure warning system) - samt avanceret nødbremsesystem (AEBS) bliver et krav i busser indregistreret første gang efter den 1. november 2015. Busserne bliver dermed endnu sikrere.

18-09-2015

Trafikstyrelsen har ændret detailforskrifterne for motorkøretøjer således, at busser der indregistreres første gang efter den 1. november 2015 skal være udstyret med en vognbaneskiftealarm (LDWS) og avanceret nødbremsesystem (AEBS).

De to systemer skal forbedre sikkerheden for bussens passagerer og medtrafikanterne.  "Vognbaneskiftalarmen kan modvirke, at en bus kommer over i en vognbane med modkørende trafik eller kører ud i rabatten, hvis føreren af bilen er uopmærksom. Tilsvarende kan et avanceret nødbremsesystem sørge for at bremse bilen automatisk, hvis føreren er uopmærksom og ikke har opdaget, at bilerne foran bremser eller holder stille," skriver Trafikstyrelsen.

De to krav er blot seneste skud på stammen i en række af teknologiske forbedringer af busserne. Veluddannede, erfarne og kvalificerede chauffører er dog under alle omstændigheder den væsentligste forudsætning for en sikker bustrafik, vurderer Danske Busvognmænd.

De nye krav gælder ikke for busser, der udstyret med ståpladser. Det vil i praksis betyde, at bybusser og busser i den kollektive trafik ikke er omfattet af kravet.