ForsideKollektiv trafikTilbagetrækningsalder stiger

Tilbagetrækningsalder stiger

De seneste par år har flere busvirksomheder haft fokus på at holde de ældre chauffører bag rattet med seniorordninger. Succesen viser sig tydeligt i statistikkerne.

07-09-2016

Tal fra PensionDanmark viser, at en lang række buschauffører nærmer sig pensionsalderen. Og det er en noget som busvognmændene er opmærksomme på.

Ældre arbejdskraft foretrækkes
Det er dog ikke i sig selv et problem, at chaufførerhvervet er præget af en ældre arbejdsstyrke.

”I Keolis rekrutterer vi gerne chaufførerne, når de er i alderen 40+ og dermed har en anden erhvervskarriere bag sig og derfor er bevidste om, hvad god service i vores branche indebærer,” forklarer Michael Brandt-Nielsen, formand for Arbejdsgiverforeningen for Kollektiv Trafik og projektdirktør i Keolis Danmark A/S. ”Den sene rekruttering af nye chauffører giver naturligvis en højere udskiftningsprocent i branchen. Men omvendt har vi heller ingen pligtig afgangsalder. Man kan fortsætte så længe lægeattesten kan fornys, og man leverer et produkt af høj kvalitet.”

Til gavn for alle
Og netop rutebusvirksomhederne har gode muligheder for at være fleksible i forhold til ældre medarbejdere. De seneste par år har flere busvirksomheder haft fokus på at holde de ældre chauffører bag rattet med seniorordninger. F.eks. ved at lade seniorerne have en høj grad af indflydelse på deres arbejdstid.

Succesen viser sig tydeligt i statistikkerne. I 2015 var antallet af 69-årige chauffører næsten fem gange så højt som i 2006 og næsten dobbelt så højt som i 2010. Busbranchen har dermed formået at hæve tilbagetrækningsalderen for medarbejderne væsentligt på forholdsvis kort tid, hvilket gavner både medarbejdere, virksomheder og ikke mindst samfundsøkonomien.  

Læs mere i septemberudgaven af Busmagasinet.

År200620102015
Antal 69-årige chauffører*2979140

*Kilde: Bidragsydende medlemmer af PensionsDanmark